KNRM-redders ruilen met buitenlandse collega’s

Internationaal uitwisselingsproject Europese reddingmaatschappijen

Van zaterdag 23 tot zaterdag 30 september organiseert de International Maritime Rescue Federation (IMRF) een uitwisselingsprogramma voor vrijwillige reddingbootbemanningen van verschillende Europese reddingmaatschappijen. Het hoofddoel van deze uitwisseling is het delen van kennis en het leren van elkaars organisatie om het levensreddende werk te optimaliseren.

De IMRF heeft, na het succes van afgelopen vijf jaar, wederom de organisatie op zich genomen van de zesde Europese reddingboot bemanningsuitwisseling. In totaal doen elf landen mee: Duitsland, IJsland, Noorwegen, Finland, Zweden, Engeland, Frankrijk, Portugal, Estland, Denemarken en Nederland. De organisatoren van de deelnemende landen hebben een leerzaam programma verzorgd, dat aansluit bij de omstandigheden van het land. Denk daarbij aan de rotskusten van Engeland, de vele eilandjes voor de kust van Zweden, de bergreddingen in IJsland en de zandstranden en het Waddengebied van Nederland. De buitenlandse vrijwilligers zullen Search and Rescue (SAR) oefeningen met KNRM-reddingstations meedraaien om op die manier ervaring en kennis uit te wisselen en nieuwe technieken en vaardigheden te leren.

De KNRM heeft een uitgebreid programma gemaakt voor de buitenlandse collega’s waarin het oefenen met de KNRM-reddingstations centraal staat. Daarnaast zijn er offshore veiligheidstrainingen op het maritiem opleidingsinstituut STC-KNRM, een beach lifeguards training op het strand en oefeningen met de NHV-SAR helikopter. Ook zal er een bezoek worden gebracht aan het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Zeven vrijwilligers van de KNRM vertegenwoordigen de Redding Maatschappij in de volgende landen:

• Engeland: Pieter Kaptein (KNRM-reddingstation Urk)
  • Estland: Ronnie de Boer (KNRM-reddingstation Hansweert)
  • Finland: Martijn Bustin (KNRM-reddingstation Huizen)
  • Frankrijk: Richard van der Hammen (KNRM-reddingstation IJmuiden)
  • IJsland: Thijs Veenstra (KNRM-reddingstation Blaricum)
  • Portugal: Gerard Pont (KNRM-reddingstation Harlingen)
  • Zweden: Leon Boeije (KNRM-reddingstation Veere)

Voor meer informatie over de IMRF uitwisselingsweek, kunt u terecht op: http://www.imrfexchange.org/

Deelnemers aan de ‘IMRF Exchange’ plaatsen hun ervaringen, foto’s en verhalen op Facebook: https://www.facebook.com/#!/groups/359171710841595/.

photo:24/7 woordvoerder
24/7 woordvoerder