Oprichting reddingstation in Griekenland

KNRM helpt Griekse zusterorganisatie op Chios

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) gaat haar Griekse collega’s helpen bij het inrichten en opstarten van een zelfstandig reddingstation op het eiland Chios, waar nog geen reddingstation bestaat. De KNRM levert materiaal en leidt de vrijwilligers ter plekke op. Het initiatief is mede mogelijk gemaakt door enkele grote sponsors en particulieren die hiervoor geld beschikbaar hebben gesteld.

Het besluit om te helpen is één van de meest besproken en bewogen beslissingen in de KNRM-historie. In het Egeïsch zeegebied rond de Griekse eilanden Lesbos, Samos, Chios en Kos is een groot tekort aan reddingcapaciteit.

In het afgelopen jaar verdronken er 10 mensen per dag in de Middellandse Zee. Mannen, vrouwen, kinderen en baby’s. Mensen op de vlucht. De Griekse reddingsdiensten hebben onvoldoende reddingboten en de vrijwilligers zijn overbelast.

De vluchtelingencrisis beheerst al meer dan een jaar het nieuws van de dag. Veel mensen maken zich daar grote zorgen over. Bij de KNRM delen we die zorgen, omdat ook wij geen invloed hebben op de oorzaak van de vluchtelingenstromen waaraan nog geen einde lijkt te komen. Het is een immens vraagstuk, dat bovendien de samenleving verdeelt. En tegelijkertijd weten we dat er op zee geen onderscheid gemaakt wordt als er mensen in nood zijn. Als mensen verdrinken, doet het er niet toe waar ze vandaan komen en waar ze naar toe gaan. Dan is iedereen verplicht de hand uit te steken en te helpen. Dat zijn de internationale humanitaire afspraken, waar ook de KNRM zich aan verbindt.

Emotionele motivatie

De belangrijkste schakels in de hulpverlening op de Griekse eilanden zijn vrijwilligers. Al maanden helpen zij onvermoeibaar bij de drama’s die zich op zee afspelen. Veel vrijwilligers zijn overbelast en getraumatiseerd geraakt. Voor redders buiten Griekenland is het onverteerbaar dat er onvoldoende hulp beschikbaar is. De nood in het Griekse zeegebied is hoog en vraagt om actie.

Internationaal verband

Er is intensief contact met Zweedse collega’s, die sinds juli 2015 ervaring hebben opgedaan in het gebied, met twee reddingboten en tientallen vrijwilligers. Als lid van de International Maritime Rescue Federation (IMRF) heeft de KNRM met Europese reddingmaatschappijen het plan vormgegeven om in 2016 gezamenlijk hulp te bieden. Er is gekozen voor een kleinschalige inzet, die na een inwerkperiode kan worden overgenomen door de Griekse vrijwillige redders van het Hellenic Rescue Team, onze Griekse zusterorganisatie.

Voorwaarden

Voorafgaande aan de beslissing om hulp te verlenen zijn een aantal voorwaarden gesteld: een formeel hulpverzoek vanuit de Griekse hulpverleningsorganisaties en aparte financiering. Er wordt geen gebruik gemaakt van gedoneerd geld voor de reguliere reddingstaak in Nederland. En het gaat niet ten koste van onze taak in Nederland.Daarnaast zijn ook randvoorwaarden gesteld ten aanzien van de veiligheid van de vrijwillige bemanningsleden en samenwerking met lokale reddingorganisaties en de Griekse Kustwacht.

Om deze hulpactie te bekostigen is de KNRM een wervingsactie gestart op www.reddershelpenredders.nl.

Wie wil bijdragen aan het nieuwe reddingstation vindt daar informatie en een donatieformulier.

Er is in korte tijd voor de twee reddingboten, veiligheidsmiddelen en transport meer dan € 135.000,- beschikbaar gesteld door enkele genereuze schenkers. Zo wordt het transport van de twee KNRM reddingsboten naar Chios mogelijk gemaakt door Van Oord in samenwerking met Braanker Logistics en Steder Group.

Reddingstation Chios

Op Chios hebben zich al 25 inwoners aangemeld om als vrijwilliger een start te maken met een nieuw op te richten reddingstation. Zodra zij opgeleid zijn om met de twee 7,5 meter lange reddingboten hulp te kunnen bieden, zal de KNRM het materieel volledig aan hen overdragen. Zij zorgen daarna zelf voor de instandhouding. Daarmee leveren we een duurzame oplossing en kan het reddingwerk tot in lengte van jaren voortgezet worden.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.