Gouden Wimpel KNRM voor Stichting Charity & Sport

KNRM eert bijzondere relaties met jaarlijkse erewimpels

Stichting Charity & Sport heeft de Gouden Wimpel van de KNRM gewonnen. De stichting met de karakteristieke voorzitter Rob Visser werd door het publiek verkozen uit een lijst van tien door de KNRM genomineerde relaties. “Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2016 of gedurende langere tijd iets buitengewoons heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus de KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.

Onder de genomineerden bevonden zich onder andere de Telegraaf Media Groep, Hotel Zuiderduin en radiopresentator Bas van Werven. Deze gevestigde partijen namen het onder meer op tegen schier onbekende particulieren, die in de privésfeer veel voor de KNRM hebben betekend. Mede daarom was van strijd geen sprake. “Het ging niet om het winnen”, onderstreepte Willem Gunneman, medepresentator van het evenement en twee jaar geleden zelf genomineerd. “Iedereen doet op zijn manier zijn best voor de KNRM. Dat je bijdrage door de KNRM wordt opgemerkt en op waarde wordt geschat, is mooi”.

Waarderingsprijs
De Gouden Wimpel is een jaarlijks terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in het voorbije jaar hebben onderscheiden. De prijs wordt toegekend door de KNRM zelf, met ondersteuning van Faber Exposize, leverancier van de ‘normale’ KNRM-wimpel. De KNRM maakte de shortlist van genomineerden. Uiteindelijk bepaalde het publiek wie de Gouden Wimpel moest winnen. De Zilveren Wimpel ging naar modelbouwer Wim van Lit, die in eigen tijd voor de KNRM een groot aantal modelboten bouwde, terwijl Truus van Amstel met de Bronzen Wimpel naar huis ging. Truus van Amstel koppelde de KNRM als goed doel aan meerdere sportevenementen, waaronder de door haarzelf geïnitieerde en georganiseerde Scheveningen Light Walk. Elke genomineerde ontving een oorkonde.

Over de winnaar
Rob Visser verkoos met zijn Stichting Charity & Sport twee jaar geleden de KNRM tot nieuwe uitdaging, na jarenlang geld te hebben ingezameld voor de gehandicaptensport. De stichting organiseerde in Neeltje Jans een benefietdiner, die uiteindelijk 55.000 euro opleverde. Daarnaast zoekt Visser (75) doorlopend naar zogenaamde Vrienden van KNRM Neeltje Jans. “Ongekend hoeveel passie en energie Visser op zijn leeftijd nog kan opbrengen. Waar Rob is, is leven. En waar hij voor gaat, daar bijt hij zich in vast. De KNRM is hem enorm dankbaar voor al zijn tijd en energie. Die wimpel komt Rob meer dan toe”, aldus organisator Edward Zwitser van de KNRM.

photo:24/7 woordvoerder
24/7 woordvoerder