IJmuiden,
18
augustus
2017
|
14:30
Europe/Amsterdam

‘Een goede en makkelijke manier om assistentie in te roepen!’

Hij had in Zeilen gelezen over de app KNRM Helpt. ‘Uit interesse gedownload, maar ik kon toen niet vermoeden dat ik al zó snel gebruik van de app zou moeten maken,’ stelt de in België woonachtige Frank Bertels. De reddingboot van Breskens assisteerde de ervaren zeiler na een aan boord onoplosbaar technisch probleem. 

Frank voer zeilend in de aanloop van de Westerschelde op weg naar Vlissingen toen het grootzeil bovenin de mast muurvast bleek te zitten. Het zeil kon, zonder in de mast te klimmen, met geen mogelijkheid worden gestreken. ‘Niet direct een noodsituatie,’ vond Frank, maar tegelijkertijd realiseerden hij en zijn echtgenote zich dat met het gehesen grootzeil een haven binnenlopen een riskante aangelegenheid is. Daarom was hulp wel gewenst. Via de app KNRM Helpt kwam Frank terecht bij de KNRM Alarmcentrale, die ervoor zorgde dat de zeiler kon overleggen met reddingbootschipper Marcel van den Nieuwendijk. ‘Dat contact verliep zeer plezierig,’ aldus Frank. ‘Hij vertelde mij dat de reddingboot van Breskens naar ons toe zou komen, wat ook gebeurde. Wij zijn vervolgens goed, vakkundig en op een plezierige manier geholpen. Niets dan lof daarvoor.

Nog steeds geen millimeter beweging in de val. We zijn keurig naar binnen gesleept met het grootzeil omhoog en de schoot los. Later bleek dat de val naast de schijf was vastgelopen. De as van de schijf heeft men later zelfs moeten verwijderen om de zaak te klaren.’

Ook over de app en over de aansturing vanuit de KNRM Alarmcentrale is onze zuiderbuur zeer te spreken. ‘KNRM Helpt is een heel goede en gemakkelijke manier gebleken om hulp in te roepen in situaties waarbij er geen sprake is van nood en dood. Absoluut een aanrader voor elke watersporter!’ Frank besluit zijn relaas: ‘ik heb het verhaal gedeeld met mijn buurman in de box naast mij en die heeft subiet KNRM Helpt op zijn telefoon geïnstalleerd!’